Ordine si iluzie: o călătorie în Arta pavării
Autor: Gabriela Chircă
Denumire: Ordine si iluzie: o călătorie în Arta pavării
Disciplina: Matematică
Clasa: a IX-a și a X-a
Competența generală: Aplicarea cunoștințelor abstracte în tehnică și artă
Competența specifică:
Pentru clasa a IX-a: Modelarea situațiilor din viața reală folosind concepte geometrice.
Pentru clasa a X-a: Transpunerea unei situații-problemă în limbaj matematic, rezolvarea problemei obținute și interpretarea rezultatului (utilizând funcțiile studiate: exponențială, logaritmică, putere, radical).
Descriere: Filmul parcurge cinci secțiuni cheie pentru a introduce conceptul de pavare (tesselare) și aplicațiile geometriei. Acestea sunt: Pavări utilitare (exemple din construcții: gresie, cărămizi, mozaic); Pavări în natură (modele organice: fagure, solzi de pește, coajă de ananas); Pavări artistice tradiționale (mozaic oriental și portughez); Magia lui Escher (explicarea metamorfozei – înlocuirea poligoanelor cu figuri vii – și prezentarea unor lucrări grafice ale artistului cu pavări); și o scurtă introducere în Baza teoretică a Teoremei celor 4 Culori (cu un exemplu de hartă).
Utilizare: Resursa se pretează unui model de învățare mixtă (blended learning), combinând vizionarea și discuția la clasă cu aplicarea practică individuală pe platforma digitală Classroom. Elevii vor fi anunțați în cadrul filmului despre temele unui proiect, pe care după realizare îl vor încărca în Classroom.