CAZURILE SUBSTANTIVELOR
PROIECT DIDACTIC
Unitatea de învăţământ: Școala Gimnazială Romuli
Profesor: Dan Elena
Data: 17.03.2025
Clasa: a VI-a
Aria curriculară: Limbă și comunicare
Disciplina: Limba și literatura română
Tema generală: Eu și lumea din jurul meu
Unitatea de învățare: Pasiuni. Hobby-uri
Subiectul: Cazurile substantivului
Tipul lecţiei: recapitulare-sistematizare
Timp alocat: 50 de minute
Competenţe generale:
4. Utilizarea corectă, adecvată şi eficientă a limbii în procesul comunicării orale și scrise.
Competenţe specifice |
Domenii de conţinut/Conţinuturi |
4.1. Utilizarea structurilor sintactice şi morfologice de bază ale limbii române standard pentru înţelegerea şi exprimarea corectă şi precisă a intenţiilor comunicative |
Substantivul. Felul. Cazul. Punctuaţia vocativului. Corelarea funcției sintactice cu cazul morfologic. |
4.2. Aplicarea conştientă a achiziţiilor lexicale şi semantice de bază, din limba română standard, pentru exprimarea corectă a intenţiei communicative.
|
|
4.4. Utilizarea deprinderilor dobândite pentru monitorizarea corectitudinii comunicării, prin raportarea la normă |
Obiective operaționale:
O1: să recunoască cazul unor substantive în anumite contexte date.; ( corelare cu CG 4 și CS 4.1)
O2: să asocieze funcția sintactică cu cazul morfologic; (corelare cu CG 4 și CS 4.2)
O3: să identifice greșelile de exprimare din anumite contexte date; ( corelare cu CG. 4 și C.S 4.4)
O4: să alcătuiască propoziții în care un substantiv să îndeplinescă funcția sintactică indicată; (corelare cu CG 4 și CS 4.1 și 4.2)
Activităţi de învăţare:
A1: activități de recunoaștere a cazurilor unor substantive în anumite contexte date ;
( corelare cu O1)
A2: exerciții de asociere a funcției sintactice cu cazul morfologic; (corelare cu O2)
A3: activități de identificare a greșelilor de exprimare din anumite contexte date ; ( corelare cu O3)
A4: exerciții de alcătuire de propoziții în care un substantiv să îndeplinescă funcția sintactică indicată;(corelare cu O4)
STRATEGIA DIDACTICĂ:
Metode şi procedee didactice: conversaţia euristică, expunerea, exercițiul, jocul interactiv,plansă.
Forme de organizare a activităţii: activitate frontală, individuală;
Metode şi tehnici de evaluare: aprecierea verbală a răspunsurilor, autoevaluarea, aprecierea cu note.
Resurse:
a. umane: 23 elevi clasei a VI-a cu ritmuri apropiate de învăţare;
b. materiale / mijloace de învăţământ: catalogul școlar , auxiliarul didactic, fișe de lucru, caietele elevilor, laptop, videoproiector, jocuri didactice de tip Wordwall, Learning-Apps, educatieinteractiva.md.
c. de timp: 50 de minute.
Locul desfăşurării activităţii: sala de clasă.
BIBLIOGRAFIE
1. CHEROIU, Mariana, KUTTESCH, Nicoleta, 2019, Limba și literatura română.
2. DOBRA, Sofia, 2021, Cartea mea de gramatică: clasa a VI-a , București : Editura Art Educațional,
3. PANĂ, Dindelegani, Gabriela (coordonator), 2019, Gramatica limbii române pentru gimnaziu, Editura Univers Enciclopedic Gold, București.
*** Programa şcolară pentru disciplina Limba şi literatura română, clasele a V-a – a VIII-a, Bucureşti, 2017.
https://padlet.com/elenadan/substantivul-cazurile-k76pquqbuv9o5axt