Cuvinte cu înțeles opus ANTONIME
Competența legată de recunoașterea și folosirea sinonimelor, antonimelor și omonimelor apare în curriculumul național pentru învățământul primar în România, în mod explicit începând cu clasa a III-a.
În clasa a III-a, programa școlară la Limba și literatura română prevede explicit, la competențele specifice și conținuturi, lucrul cu sinonime, antonime și omonime, în cadrul:
· îmbogățirii vocabularului,
· dezvoltării exprimării orale și scrise,
· jocurilor de cuvinte și exercițiilor lexicale.
De regulă, aceste noțiuni sunt introduse gradual:
· Clasa a II-a: se pregătește terenul prin activități de observare a sensurilor cuvintelor și a folosirii corecte în contexte, dar nu apare formal cerința de sinonime / antonime / omonime.
· Clasa a III-a: se învață efectiv sinonimele și antonimele, iar omonimele sunt introduse de asemenea.
· Clasa a IV-a: se consolidează și se extind aceste cunoștințe, prin exerciții mai variate și compuneri în care elevii folosesc sinonime și antonime pentru a evita repetițiile.