Cuvinte care au aceeaşi formă şi înţeles diferit OMONIME
Competența legată de recunoașterea și folosirea sinonimelor, antonimelor și omonimelor apare în curriculumul național pentru învățământul primar în România, în mod explicit începând cu clasa a III-a.
În clasa a III-a, programa școlară la Limba și literatura română prevede explicit, la competențele specifice și conținuturi, lucrul cu sinonime, antonime și omonime, în cadrul:
· îmbogățirii vocabularului,
· dezvoltării exprimării orale și scrise,
· jocurilor de cuvinte și exercițiilor lexicale.
De regulă, aceste noțiuni sunt introduse gradual:
· Clasa a II-a: se pregătește terenul prin activități de observare a sensurilor cuvintelor și a folosirii corecte în contexte, dar nu apare formal cerința de sinonime / antonime / omonime.
· Clasa a III-a: se învață efectiv sinonimele și antonimele, iar omonimele sunt introduse de asemenea.
· Clasa a IV-a: se consolidează și se extind aceste cunoștințe, prin exerciții mai variate și compuneri în care elevii folosesc sinonime și antonime pentru a evita repetițiile.