Curs Turcu Irina
Contur secțiune
-
-
TITLUL LECȚIEI
Complemente necircumstanțiale
Disciplina
Limba și literature română
Informații despre elevi?
Clasa
a VI-a
Intervalul de vârstă şi nivelul elevilor
Clasa este formată din 18 elevi cu vârste cuprinse între 11-13 ani
-elevi de nivel minim 6
-elevi de nivel mediu 8
-elevi de nivel maxim 4
Caracteristici speciale ale elevilor
Elevii clasei sunt născuți și crescuți în condiții specifice mediului rural, în familii modeste din punct de vedere social. Sunt elevi cu cerințe educaționale normale. Nu sunt elevi identificați cu CES.
Autor profesor[1]
Nume și prenume
Marian Irina
Școala
Școala Gimnazială, Comuna Bahna
Accentul în învățare al lecției?
Subiectul lecției
Complemente necircumstanțiale
Obiective operaționale
- definirea celor trei tipuri de complemente necircumstanțiale
- clasificarea complementele necircumstanțiale după numărul părților de vorbire prin care este exprimat.
-precizarea părților de vorbire prin care se exprimă complementul direct, indirect și prepozițional.
-explicarea topicii și punctuației complementelor necircumstanțiale
-analizarea sintactică și morfologică a complementelor necircumstanțiale.
Cuvinte cheie
Complemente necircumstanțiale, element regent, complemente directe, indirecte, prepoziționale
Metode
Explicația, exercițiul, conversația euristică, , observația organizată, , problematizarea, brainstorming
Descriere RED
Descrierea resursei
Descriere narativă
Resursa educațională proiectată este un test sub formă de Formular Google cu titlul Complemente necircumstanțiale. Testul se rezolvă individual, în sala de clasă, cu ajutorul tehnologiei din dotarea școlii. Acesta cuprinde un număr de 10 itemi, fiecare item având alocate 10 puncte și un singur răspuns corect. După trimiterea formularului cu răspunsuri elevul poate vedea numărul de puncte pe care le-a obținut și răspunsurile corecte.
https://docs.google.com/forms/d/1kuReGKBr1GDPxgL-AE-VsWp1ukZm3ZfEEXR8G95C6Eg/preview
Scopul si obiectivele resursei
Chestionarul are scopul de a verifica dacă obiectivele lecției au fost atinse. Este utilizat pentru evaluarea formativă a elevilor în etapa de evaluare a performanței.
Obiectivele resursei
-oferirea de informații în legătură cu modul în care elevii și-au format competențe de definire a complementelor necircumstanțiale
-identificarea elementelor insuficient înțelese de către elevi
-stabilirea nivelului de atingere a obiectivelor lecției
-oferirea de feedback profesorului și elevilor într-un timp scurt
Timp estimat
Descrierea narativă a activităților de învățare din lecție- pas cu pas organizare şi structură
Enunțarea obiectivelor
Actualizarea cunoștințelor
Se actualizează cunoștințele însușite anterior referitoare la complement utilizând o resursă video de pe Youtube. Se verifică tema.
Prezentarea optimă a conținutului
Rezolvare de exerciții din manual, pagina 186. Se utilizează și manualul digital folosind tabla virtuală.
Dirijarea învățării
Profesorul solicită elevilor rezolvarea următorului exercițiu din manual (să identifice comlementele directe și să arate prin ce părți de vorbire poate fi exprimat complementul direct, completând pe caiete tabelul. Acesta va fi rezolvat și la tablă. Pentru a descoperi felul complementul direct după numărul părților de vorbire prin care este exprimat profesorul solicită elevilor să rezolve exercițiul de pe fișa de lucru Anexa 1.
După rezolvarea exercițiului, profesorul ajutat de elevi va realiza pe tablă clasificarea complementelor directe după numărul părților de vorbire prin care este exprimat complementul direct.
Pentru a ajunge la regulile de topică și punctuație profesorul solicită elevilor să rezolve exercițiul următor de pe fișa număru 1. In urma rezolvării exercițiului, profesorul concluzionează la tablă regulile de topică și de punctuație.
Pentru a descoperi informațiile referitoare la complementul indirect elevii vor rezolva sarcinile din fișa Anexa 2., exercițiul 1 iar pentru a stabili topica și punctuația profesorul propune rezolvarea exercițiului numărul 2 din Anexa 2 pe grupe. După descoperirea regulilor de topică şi punctuaţie, acestea se notează în caiete.
Profesorul solicită elevilor să rezolve următorul exercițiu: Anexa 3
Se dă textul
Peste deșertul înalt și plin de lumină al văilor adânci, numai gaia cu țipet flămând și ascuțit, spinteca văzduhurile ca o săgeată neagră și iute.
Analizează sintactic și morfologic cuvintele subliniate.
2 min
3 min
4 min
15 min
Obținerea performanței
Elevii rezolvă sarcinile din fișa Anexa 4.
Solicit elevilor să alcătuiască enunțuri în care să aibă cât mai multe tipuri de complemente. Fiecare grupă alcătuiește un trenuleț cu cât mai multe vagoane/complemente.
Asigurarea feedbackului
Se realizează pe parcursul lecției, întărirea asimilării cunoştinţelor făcându-se prin aprecieri verbale şi eventual, prin efectuarea fulger şi a altor exerciţii de identificare din fișa.
8 min
3 min
Evaluarea performanței
a)Aprecieri orale. (1’)
b)Aplicarea testului de evaluare formativă
https://docs.google.com/forms/d/1kuReGKBr1GDPxgL-AE-VsWp1ukZm3ZfEEXR8G95C6Eg/preview
Cer elevilor să completeze formularul google prin care verific dacă au fost atinse obiectivele lecției. Elevii au la dispoziție laptopuri pentru a putea rezolva sarcina de lucru. Voi verifica răspunsurile și voi insista asupra itemilor la care au fost răspunsuri greșite. Chestionarul permite recompletarea după ce elevilor li s-a explicat ce au greșit. Elevii primesc punctajul după terminarea completării.
În situația în care există probleme tehnice se poate aplica testul din anexă (Anexa nr.5) (8’)
c)Comunicarea răspunsurilor la testul de evaluare (1’)
Retenția și transferul
Se reactualizează, pe scurt, principala informaţie referitoare la tipurile de complement învățate..
A. INTERN
Retroactiv 1’
- Elevii vor realiza o compunere narativă de 10-15 rânduri în care să folosească patru tipuri diferite de complemente. Să sublinieze complementele necircumstanțiale și să precizeze felul lor.
Proiectiv 1’- Să revadă părțile de propoziție pentru următoarea oră când se vor rezolva exerciții de consolidare.
B. EXTERN (social)
Elevii se vor angaja să respecte normele literare ale limbii române în ceea ce priveşte complementul. Concretizare prin extragerea de erori din spațiul public sau imaginate de elevi.
10 min
4 min
Metode de evaluare
Evaluare inițială – evaluare orală frontală (brainstorming)
Evaluare formativă – Chestionar Google Forms
Observarea comportamentului elevilor
Care sunt nevoile elevilor pentru a putea atinge obiectivele învățării?
Cunoștințe anterioare
Elevii au învățat până la acest moment
Complementul – definiție, întrebări la care răspunde, părțile de vorbire pe care le determină, părți de vorbire prin care se exprimă
Elevii trebuie să aibă competențe digitale
Spațiu şi materiale
Avem asigurate toate condițiile de spațiu și materiale. Sălile de clasă sunt dotate cu tablă inteligentă, imprimantă, laptop, videoproiector. Sala de informatică este dotată cu un număr suficient de laptopuri (pentru fiecare elev în parte).
Ce instrumente sunt necesare pentru a introduce resursa?
Aplicații
implicateObligatoriu
Se utilizează youtube pentru a actualiza cunoștințele despre complement. Linkul pentru chestionarul Google forms poate fi trimis elevilor pe grupul de WhatsApp al clasei.
Opțional
Classroom
Infrastructură/ echipament
Obligatoriu
Telefon/tabletă/laptop cu acces la internet. Ne putem conecta pe classroom.
Opțional
Sala de informatică, videoproiector, tabla virtuală, imprimantă.
Tip de resurse de învățare
Resurse clasice și digitale. Manualul clasic și digital. Eduboom, Teleșcoala,
Resurse de Timp / Spațiu
Evaluarea performanței – total 10 minute din care 7-8 minute pentru completarea chestionarului, explicare și analiză 2 minute
Alte aspecte care trebuie luate în considerare
BIBLIOGRAFIE:
Curriculum Naţional, Programe şcolarele pentru clasele a V-a - a VIII-a. Aria curriculară „Limbă şi comunicare“, Bucureşti, 2005, pp 75-80.
Mariana Norel, Petru Bucurenciu, Mihaela Dragu, „Limba română“ – Manual pentru clasa a VI-a, Bucureşti, Editura didactică și pedagogică, pp. 186-191.
https://www.youtube.com/watch?v=dU_Dsub-FM4
-
Test - Complemente necircumstanțiale
Clasa a VI-a
Resursa educațională proiectată este un test sub formă de Flashcard cu titlul Complemente necircumstanțiale. Testul se rezolvă individual, în sala de clasă, cu ajutorul tehnologiei din dotarea școlii. Acesta cuprinde un număr de 10 itemi, fiecare item având alocate 10 puncte. După trimiterea formularului cu răspunsuri elevul poate vedea numărul de puncte pe care le-a obținut și răspunsurile corecte.
-
Test Complemente necircumstanțiale pentru clasa a VI-a.Este util pentru consolidarea cunoștințelor dar poate fi utilizat și pentru evaluarea formativă. Cuprinde un număr de 10 itemi, fiecare item având alocate câte 10 puncte.