Contur secțiune

    •  

       

      TITLUL LECȚIEI

       Complemente necircumstanțiale

      Disciplina

       Limba și literature română

      Informații despre elevi?

      Clasa

       a VI-a

      Intervalul de vârstă şi nivelul  elevilor

       Clasa este formată din 18 elevi cu vârste cuprinse între 11-13 ani

      -elevi de nivel minim 6

      -elevi de nivel mediu 8

      -elevi de nivel maxim 4

      Caracteristici speciale ale elevilor

      Elevii clasei sunt născuți și crescuți în condiții specifice mediului rural, în familii modeste din punct de vedere social. Sunt elevi cu cerințe educaționale normale. Nu sunt elevi identificați cu CES.  

      Autor profesor[1]

      Nume și prenume

       Marian Irina

      Școala

       Școala Gimnazială, Comuna Bahna

      Accentul în învățare al lecției?

      Subiectul lecției

       Complemente necircumstanțiale

      Obiective operaționale

      - definirea celor trei tipuri de complemente necircumstanțiale

      - clasificarea complementele necircumstanțiale după numărul părților de vorbire prin care este exprimat.

      -precizarea părților de vorbire prin care se exprimă complementul direct, indirect și prepozițional.

      -explicarea topicii și punctuației complementelor necircumstanțiale

      -analizarea sintactică și morfologică a  complementelor necircumstanțiale.

       

      Cuvinte cheie

      Complemente necircumstanțiale, element regent, complemente directe, indirecte, prepoziționale

      Metode

      Explicația, exercițiul, conversația euristică, , observația organizată, , problematizarea, brainstorming

      Descriere RED

       

      Descrierea resursei

      Descriere narativă

      Resursa educațională proiectată este un test sub formă de Formular Google cu titlul Complemente necircumstanțiale. Testul se rezolvă individual, în sala de clasă, cu ajutorul tehnologiei din dotarea școlii. Acesta cuprinde un număr de 10 itemi, fiecare item având alocate 10 puncte și un singur răspuns corect. După trimiterea formularului cu răspunsuri elevul poate vedea numărul de puncte pe care le-a obținut și răspunsurile corecte.

      https://docs.google.com/forms/d/1kuReGKBr1GDPxgL-AE-VsWp1ukZm3ZfEEXR8G95C6Eg/preview

       

      Scopul si obiectivele resursei

      Chestionarul are scopul de a verifica dacă obiectivele lecției au fost atinse. Este utilizat pentru evaluarea formativă a elevilor în etapa de evaluare a performanței.

      Obiectivele resursei

      -oferirea de informații în legătură cu modul în care elevii și-au format competențe de definire a complementelor necircumstanțiale

      -identificarea elementelor insuficient înțelese de către elevi

      -stabilirea nivelului de atingere a obiectivelor lecției

      -oferirea de feedback profesorului și elevilor într-un timp scurt

       

      Timp estimat

      Descrierea narativă a activităților de învățare  din lecție- pas cu pas organizare şi structură

       

      Enunțarea obiectivelor

      Actualizarea cunoștințelor

      Se actualizează cunoștințele însușite anterior referitoare la complement utilizând o resursă video de pe Youtube. Se verifică tema.

      Prezentarea optimă a conținutului

      Rezolvare de exerciții din manual, pagina 186. Se utilizează și manualul digital folosind tabla virtuală.

      Dirijarea învățării

      Profesorul solicită elevilor rezolvarea următorului exercițiu din manual (să identifice comlementele directe și să arate prin ce părți de vorbire poate fi exprimat complementul direct, completând pe caiete tabelul. Acesta va fi rezolvat și la tablă. Pentru a descoperi felul  complementul direct după numărul părților de vorbire prin care este exprimat profesorul solicită elevilor să rezolve exercițiul de pe fișa de lucru Anexa 1.

      După rezolvarea exercițiului, profesorul ajutat de elevi va realiza pe tablă clasificarea complementelor directe după numărul părților de vorbire prin care este exprimat complementul direct.

      Pentru a ajunge la regulile de topică și punctuație profesorul solicită elevilor să rezolve exercițiul următor de pe fișa număru 1.  In urma rezolvării exercițiului, profesorul concluzionează la tablă regulile de topică și de punctuație.

      Pentru a descoperi informațiile referitoare la complementul indirect elevii vor rezolva sarcinile din fișa Anexa 2., exercițiul 1 iar pentru a stabili topica și punctuația profesorul propune rezolvarea exercițiului numărul 2 din Anexa 2 pe grupe. După descoperirea regulilor de topică şi punctuaţie, acestea se notează în caiete.

      Profesorul solicită elevilor să rezolve următorul exercițiu: Anexa 3

      Se dă textul

      Peste deșertul înalt și plin de lumină al văilor adânci, numai gaia cu țipet flămând și ascuțit, spinteca văzduhurile ca o săgeată neagră și iute.

      Analizează sintactic și morfologic cuvintele subliniate.

      2 min

      3 min

       

       

      4 min

       

       

       

      15 min

      Obținerea performanței

      Elevii rezolvă sarcinile din fișa Anexa 4.

      Solicit elevilor să alcătuiască enunțuri în care să aibă cât mai multe tipuri de complemente. Fiecare grupă alcătuiește un trenuleț cu cât mai multe vagoane/complemente.

      Asigurarea feedbackului

      Se realizează pe parcursul lecției, întărirea asimilării cunoştinţelor făcându-se prin aprecieri verbale şi eventual, prin efectuarea fulger şi a altor exerciţii de identificare din fișa.

      8 min

       

       

       

       

      3 min

      Evaluarea performanței

      a)Aprecieri orale. (1’)

      b)Aplicarea testului de evaluare formativă

      https://docs.google.com/forms/d/1kuReGKBr1GDPxgL-AE-VsWp1ukZm3ZfEEXR8G95C6Eg/preview

       

      Cer elevilor să completeze formularul google prin care verific dacă au fost atinse obiectivele lecției. Elevii au la dispoziție laptopuri pentru a putea rezolva sarcina de lucru. Voi verifica răspunsurile și voi insista asupra itemilor la care au fost răspunsuri greșite. Chestionarul permite recompletarea după ce elevilor li s-a explicat ce au greșit. Elevii primesc punctajul după terminarea completării.

      În situația în care există probleme tehnice se poate aplica testul din anexă (Anexa nr.5) (8’)

      c)Comunicarea răspunsurilor la testul de evaluare (1’)

      Retenția și transferul

      Se reactualizează, pe scurt, principala informaţie referitoare la tipurile de complement învățate..

      A. INTERN

        Retroactiv 1’

       - Elevii vor realiza o compunere narativă de 10-15 rânduri în care să folosească patru tipuri diferite de complemente. Să sublinieze complementele necircumstanțiale și să precizeze felul lor.

        Proiectiv 1’- Să revadă părțile de propoziție pentru următoarea oră când se vor rezolva exerciții de consolidare.

      B. EXTERN (social)

        Elevii se vor angaja să respecte normele literare ale limbii române în ceea ce priveşte complementul. Concretizare prin extragerea de erori din spațiul public sau imaginate de elevi.

      10 min

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

      4 min

       

       

      Metode de evaluare

      Evaluare inițială – evaluare orală frontală (brainstorming)

      Evaluare formativă – Chestionar Google Forms

      Observarea comportamentului elevilor

      Care sunt nevoile elevilor pentru a putea atinge obiectivele învățării?

      Cunoștințe anterioare

      Elevii au învățat până la acest moment

      Complementul – definiție, întrebări la care răspunde, părțile de vorbire pe care le determină, părți de vorbire prin care se exprimă

      Elevii trebuie să aibă competențe digitale

      Spațiu şi materiale

      Avem asigurate toate condițiile de spațiu și materiale. Sălile de clasă sunt dotate cu tablă inteligentă, imprimantă, laptop, videoproiector. Sala de informatică este dotată cu un număr suficient de laptopuri (pentru fiecare elev în parte).

      Ce instrumente sunt necesare pentru a introduce resursa?

      Aplicații
       implicate

      Obligatoriu

      Se utilizează youtube pentru a actualiza cunoștințele despre complement. Linkul pentru chestionarul Google forms poate fi trimis elevilor pe grupul de WhatsApp al clasei.

      Opțional

      Classroom

      Infrastructură/ echipament

      Obligatoriu

      Telefon/tabletă/laptop cu acces la internet. Ne putem conecta pe classroom.

      Opțional

      Sala de informatică, videoproiector, tabla virtuală, imprimantă.

      Tip de resurse de învățare

      Resurse clasice și digitale. Manualul clasic și digital. Eduboom, Teleșcoala,

      Resurse de Timp / Spațiu

      Evaluarea performanței – total 10 minute din care 7-8 minute pentru completarea chestionarului, explicare și analiză 2 minute

      Alte aspecte care trebuie luate în considerare

      BIBLIOGRAFIE:

      Curriculum Naţional, Programe şcolarele pentru clasele a V-a - a VIII-a. Aria curriculară „Limbă şi comunicare“, Bucureşti, 2005, pp 75-80.

       

       Mariana Norel, Petru Bucurenciu, Mihaela Dragu, „Limba română“ – Manual pentru clasa a VI-a, Bucureşti, Editura didactică și pedagogică, pp. 186-191.

       

      https://manuale.edu.ro/manuale/Clasa%20a%20VI-a/Limba%20si%20literatura%20romana/RURJVFVSQSBESURBQ1RJ/

       

      https://www.youtube.com/watch?v=dU_Dsub-FM4

       

       



      [1]  Prin aceasta confirmați că resursa este autentică, creată de dumneavoastră

    • Test - Complemente necircumstanțiale

      Clasa a VI-a

      Resursa educațională proiectată este un test sub formă de Flashcard cu titlul Complemente necircumstanțiale. Testul se rezolvă individual, în sala de clasă, cu ajutorul tehnologiei din dotarea școlii. Acesta cuprinde un număr de 10 itemi, fiecare item având alocate 10 puncte. După trimiterea formularului cu răspunsuri elevul poate vedea numărul de puncte pe care le-a obținut și răspunsurile corecte.

    • Test Complemente necircumstanțiale pentru clasa a VI-a.Este util pentru consolidarea cunoștințelor dar poate fi utilizat și pentru evaluarea formativă. Cuprinde un număr de 10 itemi, fiecare item având alocate câte 10 puncte.